Uleiul de gătit ar putea fi viitorul în materie de combustibil pentru avioane. Un aeroport din Dallas, Texas, SUA folosește uleiul rămas de la friteuzele a peste 200 de restaurante pentru a-l transforma în combustibil durabil, o soluție care ar putea reduce masiv impactul asupra mediului al celor peste 150.000 de zboruri zilnice din întreaga lume.
Soluția, concepută de aeroportul internațional Dallas Fort-Worth, nu este doar o soluție fantastică de a scăpa de miile de deșeuri produse de restaurante, ci și o opțiune de combustibil pe care Airbus a demonstrat-o deja într-un zbor recent, informează IFL Science.
„Generăm o mulțime de deșeuri, o mulțime de produse nedorite care trebuie să ajungă undeva”, a spus Robert Horton, vicepreședintele DFW pentru afaceri de mediu.
„Ceea ce încercăm să facem este să găsim o modalitate de a le elimina fără a crea un impact negativ”, continuă el.
Acest combustibil pentru avioane produs din ulei de gătit și grăsimi reziduale este numit combustibil sustenabil pentru aviație (SAF), anunțat de compania petrolieră BP ca fiind un pas uriaș către zboruri sustenabile.
Combustibilul pentru avioane cu reacție și alte tipuri de avioane necesită un raport energie-greutate extrem de ridicat, iar crearea unei alternative durabile care nu pompează CO2 în atmosferă nu este o sarcină ușoară.
Pentru a face SAF, uleiul de gătit este rafinat într-un combustibil sintetic de aviație prin eliminarea oxigenului și a altor produse chimice, dar deoarece aeronavele nu se pot baza în prezent doar pe combustibil sintetic pentru aviație, acesta este apoi amestecat cu combustibil standard pentru a-l face potrivit pentru zbor.
Odată ce este finalizat, SAF le permite avioanelor normale să zboare cu aproximativ 80% mai puține emisii, incluzându-le și pe cele emise în timpul producției sale.
Din păcate, nu miroase la fel de bine ca friteuzele; de fapt, nu miroase deloc.
„Nu miroase deloc a cartofi prăjiți. Lichidul este limpede ca apa și nu are miros”, a declarat Pratik Chandhoke, manager de servicii tehnice pentru aviație regenerabilă, de la Neste US.
Aeroportul speră ca întregul său proces să ajungă să fie neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2030, acționând ca un loc de testare pilot și sperând că, între timp, restul lumii aviatice îl urmărește.
Emisiile provenite de la aviație contribuie în prezent cu aproximativ 2% din totalul emisiilor globale, dar acestea sunt în creștere și, pe măsură ce turismul spațial începe să ia amploare, există o nevoie disperată de alternative durabile de combustibil pentru avioane.
„Au început să realizeze că aviația și companiile aeriene au un rol important în emisiile la nivel global”, a continuat Chandhoke.
Vă recomandăm să citiți și:
Omenirea rămâne fără nisip. Ar trebui să ne îngrijorăm?
Peste 20% dintre speciile de reptile se află în pericol de dispariție
Paraziții care cauzează boli fatale se agață de materialele plastice și se răspândesc în ocean
Următoarea pandemie ar putea fi cauzată de schimbările climatice